Transport en Logistiek

Transport en logistiek vormen de ruggengraat van onze economie. Dagelijks verplaatsen talloze trucks, bestelwagens, schepen en treinen goederen; warehouses en distributiecentra draaien overuren om aan de leveringsvraag te voldoen. Energie is de brandstof van deze hele keten – letterlijk voor de voertuigen en figuurlijk voor de logistieke operatie. De sector staat momenteel voor een ingrijpende transitie: het klassieke beeld van dieselrookpluimen en felle TL-verlichting in magazijnen maakt plaats voor elektrische voertuigen, slimme warehouses en klimaatneutrale stadsdistributie. Vanaf 2025 zullen bovendien in zo’n dertig Nederlandse steden alleen nog zero-emissie voertuigen de binnenstad in mogen voor belevering, wat een enorme impuls geeft aan de elektrificatie van wagenparken.

Deze ontwikkelingen brengen stevige uitdagingen met zich mee:

  • Bent u voorbereid op de zero-emissiezones die vanaf 2025 in veel steden gelden? Deze verplichten u om (een deel van) uw wagenpark te elektrificeren voor stadsdistributie – een grote omschakeling die grondige planning en investeringen vergt.
  • Hoe zorgt u op uw bedrijfsterrein voor voldoende laadinfrastructuur voor een explosief groeiend elektrisch wagenpark, zonder dat het stroomnet overbelast raakt?
  • Wat doet u als het lokale elektriciteitsnet de extra laadvraag niet aankan – overweegt u dan bijvoorbeeld grote investeringen zoals batterijen?
  • In een sector met krappe marges: hoe gaat u om met investeringen in laadinfra, energieopslag of eigen opwek die zich niet direct terugverdienen, terwijl uw energievraag wel sterk toeneemt?
  • Hoe neemt u uw personeel en processen mee in deze transitie, zodat chauffeurs kunnen wennen aan nieuwe routines rond elektrisch rijden, planners rekening houden met kortere actieradiussen en laadtijden, en uw IT-systemen slim met ritten en laadschema’s kunnen omgaan?
  • Bent u klaar voor de extra eisen die overheid en klanten stellen op het gebied van duurzaam transport – zoals het benutten van subsidies voor elektrische voertuigen, het rapporteren van transportemissies aan grote opdrachtgevers, of het voldoen aan nieuwe (Europese) CO₂-regels?

Grip op energie

De positieve kant is dat al deze inspanningen op termijn leiden tot minder afhankelijkheid van dure fossiele brandstof en wellicht lagere operationele kosten. Elektrisch rijden kan – mits slim geïntegreerd – efficiënter en voordeliger worden dan diesel. Maar de weg ernaartoe is complex.  

Wilt u tijdig anticiperen op deze veranderingen en zoekt u advies over energie in uw transport- of logistieke bedrijf?