Onderwijs en Gezondheidszorg

Onderwijsinstellingen en zorgorganisaties hebben als kernmissie het bieden van goed onderwijs en goede zorg. Toch spelen ook bij scholen, universiteiten, ziekenhuizen en zorginstellingen energievraagstukken een steeds prominentere rol. Deze instellingen hebben vaak grote gebouwen die intensief worden gebruikt: denk aan een ziekenhuis dat 24/7 draait met complexe technische installaties, of een schoolgebouw waar elk klaslokaal tijdens lesuren warm gestookt moet zijn. Een comfortabel binnenklimaat is cruciaal (patiënten en leerlingen moeten in een prettige omgeving verblijven), maar dat brengt wel een aanzienlijk energieverbruik met zich mee.

De uitdagingen op energiegebied in onderwijs en zorg zijn veelzijdig:

  • Bent u geconfronteerd met verouderde schoolgebouwen of zorginstellingen met matige isolatie en verouderde installaties, en hoe realiseert u de nodige vernieuwing naar “frisse” en toekomstbestendige gebouwen met de beperkte middelen die beschikbaar zijn?
  • Bent u op zoek naar CO₂-arme alternatieven voor kritieke processen (zoals de nu nog gasgestookte luchtbevochtiging)?
  • Wat doet u om voldoende netcapaciteit en noodstroom te garanderen wanneer de elektriciteitsvraag toeneemt door het verduurzamen van uw gebouwen?
  • In hoeverre bent u voorbereid op de grote investeringen die nodig zijn om richting 2030 en 2050 de klimaatdoelen te halen?
  • Hoe coördineert u duurzame maatregelen met alle betrokken partijen binnen en buiten uw instelling – van een schoolbestuur dat met de gemeente en ouders moet samenwerken tot een ziekenhuis waar de technische dienst, facilitaire dienst en directie op één lijn moeten komen?
  • Ervaart u externe druk of inspiratie om te verduurzamen – bijvoorbeeld vanuit de Green Deal Duurzame Zorg of vanuit de verwachting dat scholen een voorbeeldrol nemen – en hoe vertaalt u die naar concrete acties binnen uw organisatie?

Grip op energie

Het balanceren tussen de primaire kerntaak (onderwijs bieden of zorg verlenen) en de dringende energietransitie is niet eenvoudig. Het goede nieuws is dat verbeteringen vaak direct merkbaar zijn: een beter geïsoleerd schoolgebouw zorgt voor een prettiger leerklimaat en een lagere energierekening, terwijl een energiezuinig ziekenhuis de besparingen kan inzetten voor zorgverbetering.  

Wilt u als schoolbestuurder of zorgmanager werk maken van een duurzamere huisvesting?