De detailhandel opereert op het snijvlak van kostenbeheersing en klantbeleving – en energie speelt daarin een prominente rol. Of het nu gaat om de verlichting die een aantrekkelijke winkelsfeer creëert, de verwarming die op koude dagen voor een aangenaam klimaat zorgt, of de koelingen in een supermarkt die producten vers houden: energie is voortdurend in gebruik op de winkelvloer. De keerzijde is dat hoge energiekosten de sector flink onder druk zetten. Door gestegen energieprijzen lopen de kosten voor onder andere verlichting, verwarming en koeling in winkels hard op.
Daarnaast krijgt de retail te maken met steeds concretere duurzaamheidsverplichtingen. Winkels die (deels) als utiliteitsgebouw met kantoorfunctie dienen, moesten per 2023 bijvoorbeeld minimaal energielabel C hebben – dit raakt ketens met hoofdkantoren boven winkels of showrooms met kantoorfaciliteiten. Vrijwel alle grote winkelbedrijven vallen bovendien onder de energiebesparingsplicht: zij moeten alle rendabele energiebesparende maatregelen treffen, van LED-verlichting in de schappen tot automatische deuren die warmte binnenhouden. Veel retailers hebben de afgelopen jaren al stappen gezet (denk aan deurdrangers op koelmeubelen in supermarkten of het vervangen van TL-buizen door LED in kledingzaken en bouwmarkten), maar toch blijft het een uitdaging om het overzicht te behouden en proactief te blijven verbeteren. Vooral ketens met tientallen filialen worstelen met vragen als: Waar beginnen we met verduurzamen? en Welke winkels hebben het hoogste verbruik, en waarom?
Uitdagingen voor de detailhandel:
Wij zorgen ervoor dat energie geen belemmering is voor de toekomst van uw bedrijf.