Detailhandel

De detailhandel opereert op het snijvlak van kostenbeheersing en klantbeleving – en energie speelt daarin een prominente rol. Of het nu gaat om de verlichting die een aantrekkelijke winkelsfeer creëert, de verwarming die op koude dagen voor een aangenaam klimaat zorgt, of de koelingen in een supermarkt die producten vers houden: energie is voortdurend in gebruik op de winkelvloer. De keerzijde is dat hoge energiekosten de sector flink onder druk zetten. Door gestegen energieprijzen lopen de kosten voor onder andere verlichting, verwarming en koeling in winkels hard op. 

Daarnaast krijgt de retail te maken met steeds concretere duurzaamheidsverplichtingen. Winkels die (deels) als utiliteitsgebouw met kantoorfunctie dienen, moesten per 2023 bijvoorbeeld minimaal energielabel C hebben – dit raakt ketens met hoofdkantoren boven winkels of showrooms met kantoorfaciliteiten. Vrijwel alle grote winkelbedrijven vallen bovendien onder de energiebesparingsplicht: zij moeten alle rendabele energiebesparende maatregelen treffen, van LED-verlichting in de schappen tot automatische deuren die warmte binnenhouden. Veel retailers hebben de afgelopen jaren al stappen gezet (denk aan deurdrangers op koelmeubelen in supermarkten of het vervangen van TL-buizen door LED in kledingzaken en bouwmarkten), maar toch blijft het een uitdaging om het overzicht te behouden en proactief te blijven verbeteren. Vooral ketens met tientallen filialen worstelen met vragen als: Waar beginnen we met verduurzamen? en Welke winkels hebben het hoogste verbruik, en waarom?

Uitdagingen voor de detailhandel:

  • Stijgende energiekosten voor verlichting, klimaatbeheersing en koeling zetten winstmarge onder druk – hoe houdt u de energielasten in toom zonder dat de klantbeleving in uw winkels eronder lijdt?
  • Voldoen al uw winkels aan de actuele duurzaamheidsregels? Van de energielabel C-eis voor (deels) kantoorfuncties in winkels tot de energiebesparingsplicht die voorschrijft dat alle maatregelen met een terugverdientijd van vijf jaar of minder zijn doorgevoerd (zoals LED-verlichting, deurdrangers en isolatie).
  • Heeft u scherp inzicht in het energieverbruik van al uw filialen – weet u bijvoorbeeld welke vestigingen het meest verbruiken en waardoor dat komt?
  • Hoe zorgt u dat succesvolle energiebesparende maatregelen (zoals efficiëntere verlichting of zuinigere klimaatsystemen) in al uw winkels worden doorgevoerd, zodat elke vestiging zo energiezuinig mogelijk opereert?
  • Buiten de winkelvloer zelf staan wellicht ook de logistiek en het vastgoed voor een transitie: hoe regelt u bijvoorbeeld het laden van elektrische bezorgbusjes bij uw distributiecentrum, en hoe gaat u als huurder het gesprek aan met uw verhuurder over investeringen in zonnepanelen of isolatie?
  • Hechten uw klanten en investeerders steeds meer waarde aan een duurzaam, “groen” imago – en hoe communiceert u over uw CO₂-reductie en energiebesparingen om uw merk te versterken?

Grip op energie

Wij zorgen ervoor dat energie geen belemmering is voor de toekomst van uw bedrijf.